كت يقه ايستاده سرخود به روش سيما عمراني
ميزان پارچه: دو قد كت
الگو و برش: از الگوي پايه استفاده مي‌كنيم و آزادي‌هاي دلخواه را به لباس مي‌دهيم ولي به وسط جلو، ميزان دكمه خور را اضافه نمي‌كنيم. براي اين مدل يقه، در الگوي جلو از گوشه گردن روي خط سرشانه cm5/1 بيرون رفته، از اين نقطه cm3 بالا مي‌رويم و هلال به سرشانه وصل مي‌كنيم. از گوي گردن نيز cm3 بالا رفته و گودي يقه را cm3 پر كرده و به cm3 بالا رفته از گوشه گردن هلال وصل مي‌كنيم. اگر خواستيم جلوي يقه حالت گردي داشته باشد، زاويه وسط جلو يقه را بصورت گرد، كمي آرايش مي‌دهيم. (شماره۱). شما علاقه مندان اگر مجموعه آموزش خياطي خانم عمراني در برنامه خانواده را دنبال كرده باشيد تمامي اين مباحث را در آنجا نيز بيان كرده ايم.
روي همين الگو، براي سجاف جلو روي خط سرشانه cm7-5 و روي خط پايين لباس cm7-5 وارد شده و بهم وصل مي‌كنيم. (شماره۲)
در الگوي پشت نيز از گوشه گردن روي خط سرشانه cm5/1 بيرون رفته، از اين نقطه cm3 بالا مي‌رويم و هلال به سرشانه وصل مي‌كنيم. از گودي گردن يقه پشت cm3 بالا مي‌رويم و به cm3 بالا رفتۀ گوشه گردن وصل مي‌كنيم.

نكته مهم در رسم اين الگو، اين است كه حالت خط سرشانه پشت و جلو با هم هماهنگ باشد. به اين منظور سرشانه پشت و جلو را روي هم گذاشته و حالت آن را با هم برش مي‌زنيم. (شماره۳) براي سجاف پشت نيز روي سرشانه cm7-5 وارد شده و سجاف پشت را رسم مي‌كنيم. (شماره۴)
چون به قسمت جلوي لباس دكمه خور اضافه نكرده‌ايم، بايد از دكمه خور مخفي استفاده كنيم. براي طول دكمه خور مخفي، از انتهاي يقه ايستاده cm10 پايين آمده، اگر كت بود cm15 مانده به انتهاي كت و اگر مانتو بود، تا روي زانو را اندازه مي‌زنيم. يك نوار به عرض cm4 و به طول اين اندازه روي دولاي بسته در مي‌آوريم. (شكل۵)
اگر پارچه شل بود، به دكمه خور مخفي لايي مي‌چسبانيم. بالا و پايين دكمه خور مخفي را مي‌دوزيم و آن را به رو مي‌كنيم.در ضمن شما علاقه مندان مي توانيد با مراجعه به كتاب آموزش خياطي سيما عمراني در اين مورد مطالب بيشتري را ياد بگيريد.
دوخت: به سجاف‌ها لايي مي‌چسبانيم. اگر پارچه شل بود، حتماً بايد در قسمت جلو، از گوشه گردن cm5-4 روي سرشانه وارد شده، اين ناحيه و جلوي بالاتنه را هم لايي بچسبانيم. پهلو و سرشانه بالاتنه را بهم مي‌دوزيم. نكته بسيار مهم اين كه خط سرشانه را حتماً به همين شكل الگو بدوزيم (اگر دوخت سرشانه و گوشه گردن صاف شود، حالت ايستاده نمي‌ايستد) سجاف سمت راست را به بالاتنه وصل مي‌كنيم. در سمت چپ، ابتدا نوار جا دكمه مخفي را از cm10 پايين‌تر از يقه، به بالاتنه وصل كرده، سپس سجاف را روي آن مي‌گذاريم و همه را با هم مي‌دوزيم. سپس آن را اتو كرده، بعد از آن از اتوي سرد استفاده مي‌كنيم.
* مي‌توان ابتدا سرشانه سجاف‌ها را بهم وصل كنيم و سپس آن را روي بالاتنه بگذاريم و بدوزيم.

 

 

از ديگر مقالات ما بازديد نماييد :

خريد پستي آموزش خياطي خانم عمرانيخريد اينترنتي خانم عمراني ,  كتاب آموزش خياطي خانم عمراني , متد گرلاوين در خياطي , آموزش خياطي استاد راوندي