لباس‌هاي جلو باز (دكمه در جلو لباس) توسط خانم سيما عمراني
براي كليه يقه‌ها اگر بخواهيم جلو لباس باز باشد و دگمه بخورد به وسط جلو ۲ سانتيمتر براي جاي دگمه اضافه كرده و فرم يقه به همان حالت شكل يقه ادامه مي‌دهيم و بعد سجاف را هم بعد از اينكه ۵ تا ۷ سانتيمتر از سرشانه داخل شانه شديم و ۵ تا ۷ سانتيمتر از وسط جلو پائين لباس داخل لباس شديم به شكل فرم يقه و خط صاف وسط جلو سجاف را درست مي‌كنيم.

 

 

بالاتنه دراپه- ثريايي– چپ و راستي شماره يك
براي بلوز يا پيراهن چپ و راستي (ثريايي ۱) از الگوي بالاتنه استفاده كرده و به صورت لباس مجلسي- معمولي و يا آزاد آن را اضافه كرده براي درست كردن حالت چپ و راستي از وسط جلو روي خط كمر ۱۰ تا ۱۲ سانتيمتر (بستگي به سايز دارد)
۱۰ براي سايز زير ۴۰
۱۱ براي سايز ۴۰ تا ۴۴
۱۲ براي سايز ۴۴ به بالا

 


به بيرون رفته ۴ سانتيمتر بالا رفته و آن را به گوشه گردن كه ۱ تا ۲ سانتيمتر داخل شانه شده‌ايم وصل مي‌كنيم براي اينكه خط يقه شل نايستد از وسط خط يقه ثريايي يك خط ۷ سانتيمتر به طرف بالاتنه كشيده و از هر طرف ۱ تا ۵/۱ سانتيمتر به صورت ساسون به انتهاي خط وصل مي‌كنيم. اين ساسون را در الگو مي‌بنديم طوري كه خط ساسون كه به طرف سرشانه مي‌باشد روي خط پائين ساسون كه به طرف كمر مي‌باشد بخوابد با اين كار لقي يقه گرفته مي‌شود و از ۱۰ تا ۱۲ سانتيمتر كه روي كمر بيرون رفته بوديم به پائين وصل مي‌كنيم مي‌توانيم براي اين لباس از ساسون‌ها استفاده كنيم تا بيشتر جذب تن شود و مي‌توان از دوخت ساسون‌ها صرف‌نظر كنيم تا كمي آزادتر بايستد در اين مدل ثريايي يا چپ و راستي روي خط ساسون زير سينه دگمه مي‌خورد و يا با بند، انتهاي خط يقه و كمر را به پهلو وصل مي‌كنيم.
توجه: اگر ما اين لباس را بدون الگو برش زديم براي اينكه لقي يقه گرفته شود از گوشه گردن خط شانه ۲ سانتيمتر روي يقه آمده و به گوشه شانه طرف حلقه وصل مي‌كنيم، خط شانه در طرف يقه كمي پائين مي‌آيد و بعد اينكه بعد از پوشيدن لباس در جاي خود قرار بگيرد باعث كشيدگي يقه مي‌شود و از شل بودن آن جلوگيري مي‌كند.
مقدار پارچه مورد نياز: دو قد با عرض ۱۵۰ مي‌باشد. قد به دلخواه مي‌باشد براي اندازه‌گيري قد از گوشه گردن روي شانه سانتيمتر را گذاشته و تا پائين لباس را اندازه زده. آستين از كنار بالاتنه برش مي‌خورد.

 

 

فيلم آموزش خياطي خانم عمرانيفيلم آموزش خياطي سيما عمرانيآموزش خياطي خانم سيما عمراني